Obeziteti do të thotë të kesh yndyrë të tepërt në trup. Të rriturit 35 vjeç e lart me BMI më të madh se 30 janë obezë. Obeziteti nuk është vetëm një konsideratë kozmetike. Është një sëmundje kronike mjekësore që mund të çojë në diabet , presion të lartë të gjakut , sëmundje kardiovaskulare të lidhura me obezitetin, si sëmundjet e zemrës , gurët e tëmthit dhe sëmundje të tjera kronike.

Obeziteti është një faktor rreziku për një sërë kanceresh. Obeziteti është i vështirë për t’u trajtuar dhe ka një shkallë të lartë rikthimi. Shumica e njerëzve që humbin peshë e rifitojnë peshën brenda pesë viteve. Edhe pse medikamentet dhe dietat mund të ndihmojnë, trajtimi i obezitetit nuk mund të jetë një “rregullim” afatshkurtër, por duhet të jetë një angazhim i përjetshëm ndaj zakoneve të duhura të dietës , rritjes së aktivitetit fizik dhe stërvitjes së rregullt .

Obeziteti dhe mbipesha

Qëllimi i trajtimit duhet të jetë arritja dhe mbajtja e një “peshe më të shëndetshme”, jo domosdoshmërisht një peshë ideale.Edhe një humbje modeste e peshës prej 5%-10% të peshës fillestare dhe ruajtja afatgjatë e asaj humbje peshe mund të sjellë përfitime të rëndësishme shëndetësore duke ulur presionin e gjakut dhe duke ulur rreziqet e diabetit dhe sëmundjeve të zemrës. Shanset për humbje të suksesshme të peshës afatgjatë rriten nëse mjeku punon me një ekip profesionistësh, duke përfshirë dietologë, psikologë dhe profesionistë të ushtrimeve .

Çfarë është obeziteti dhe mbipesha?

Përkufizimi i obezitetit ndryshon në varësi të asaj që dikush lexon. Në përgjithësi, mbipesha dhe obeziteti tregojnë një peshë më të madhe se ajo që është e shëndetshme. Obeziteti është një gjendje kronike e përcaktuar nga një sasi e tepërt e yndyrës në trup. Një sasi e caktuar e yndyrës trupore është e nevojshme për ruajtjen e energjisë, izolimin e nxehtësisë, thithjen e goditjeve dhe funksione të tjera.

Obeziteti dhe mbipesha dhe 6 shkaqet me te zakonshme - cibo.al - Recetat gatimi, jo vetem pasta.

Indeksi i masës trupore përcakton më së miri obezitetin. Gjatësia dhe pesha e një personi përcaktojnë indeksin e masës trupore të tij. Indeksi i masës trupore (BMI) është i barabartë me peshën e një personi në kilogram (kg) pjesëtuar me lartësinë e tij në metra (m) në katror. Meqenëse BMI përshkruan peshën e trupit në lidhje me gjatësinë, ekziston një korrelacion i fortë me përmbajtjen totale të yndyrës së trupit tek të rriturit. Një i rritur që ka një BMI prej 25-29.9 është mbipeshë, dhe një i rritur që ka një BMI mbi 30 është i trashë. Një person me BMI 18.5-24.9 ka një peshë normale. Një person është obez nëse BMI i tij ose i saj është mbi 40.

Sa i zakonshme është obeziteti?

Obeziteti dhe mbipesha dhe 6 shkaqet me te zakonshme - cibo.al - Recetat gatimi, jo vetem pasta.

Obeziteti ka arritur përmasa epidemike në Shtetet e Bashkuara. Mbi dy të tretat e të rriturve janë mbipeshë ose obezë, dhe një në tre amerikanë është i trashë. Prevalenca e obezitetit tek fëmijët është rritur ndjeshëm. Obeziteti gjithashtu është rritur me shpejtësi në të gjithë botën, dhe incidenca e obezitetit pothuajse u dyfishua nga viti 1991 në 1998. Në vitin 2015, gati 40% e të rriturve ishin obezë në SHBA.

6 Shkaqet më të zakonshme të obezitetit

Bilanci midis marrjes së kalorive dhe shpenzimit të energjisë përcakton peshën e një personi. Nëse një person ha më shumë kalori se sa djeg (metabolizon), personi shton peshë. Nëse një person ha më pak kalori sesa metabolizon, ai ose ajo do të humbasë peshë. Prandaj, shkaqet më të zakonshme të obezitetit janë të ngrënit e tepërt dhe pasiviteti fizik. Në fund të fundit, pesha e trupit është rezultat i gjenetikës, metabolizmit, mjedisit, sjelljes dhe kulturës.

Obeziteti dhe mbipesha dhe 6 shkaqet me te zakonshme - cibo.al - Recetat gatimi, jo vetem pasta.
  • Inaktiviteti fizik . Njerëzit e ulur djegin më pak kalori sesa njerëzit që janë aktivë. Anketa Kombëtare e Ekzaminimit të Shëndetit dhe Ushqyerjes (NHANES) tregoi një korrelacion të fortë midis pasivitetit fizik dhe shtimit të peshës në të dy gjinitë.
  • Ngrënia e tepërt . Ngrënia e tepërt çon në shtim në peshë, veçanërisht nëse dieta është e pasur me yndyrë. Ushqimet me shumë yndyrë ose sheqer (për shembull, ushqimi i shpejtë, ushqimi i skuqur dhe ëmbëlsirat) kanë densitet të lartë energjie (ushqime që kanë shumë kalori në një sasi të vogël ushqimi). Studimet epidemiologjike kanë treguar se dietat e pasura me yndyrë kontribuojnë në shtimin e peshës.
  • Gjenetika . Një person ka më shumë gjasa të zhvillojë obezitet nëse njëri ose të dy prindërit janë obezë. Gjenetika gjithashtu ndikon në hormonet e përfshira në rregullimin e yndyrës. Për shembull, një shkak gjenetik i obezitetit është mungesa e leptinës. Leptina është një hormon i prodhuar në qelizat dhjamore dhe në placentë. Leptina kontrollon peshën duke i sinjalizuar trurit të hajë më pak kur rezervat e yndyrës në trup janë shumë të larta. Nëse, për ndonjë arsye, trupi nuk mund të prodhojë mjaftueshëm leptinë ose leptina nuk mund t’i sinjalizojë trurit që të hajë më pak, ky kontroll humbet dhe shfaqet obeziteti.
Obeziteti dhe mbipesha dhe 6 shkaqet me te zakonshme - cibo.al - Recetat gatimi, jo vetem pasta.
  • Frekuenca e të ngrënit . Marrëdhënia midis shpeshtësisë së të ngrënit dhe peshës është disi e diskutueshme. Ka shumë raporte për njerëzit me mbipeshë që hanë më rrallë se njerëzit me peshë normale. Shkencëtarët kanë vërejtur se njerëzit që hanë vakte të vogla katër ose pesë herë në ditë, kanë nivele më të ulëta të kolesterolit dhe nivele më të ulëta dhe/ose më të qëndrueshme të sheqerit në gjak sesa njerëzit që hanë më rrallë.
  • Sëmundje të tilla si hipotiroidizmi , rezistenca ndaj insulinës , sindroma e vezores policistike dhe sindroma e Cushing janë gjithashtu kontribues në obezitetin. Disa sëmundje, si sindroma Prader-Willi , mund të çojnë në obezitet.
  • Çështjet sociale : Ekziston një lidhje midis çështjeve sociale dhe obezitetit. Mungesa e parave për të blerë ushqime të shëndetshme ose mungesa e vendeve të sigurta për të ecur ose për të ushtruar mund të rrisë rrezikun e obezitetit.

Cilat janë rreziqet shëndetësore që lidhen me obezitetin?

Obeziteti nuk është vetëm një konsideratë kozmetike; është e dëmshme për shëndetin pasi është një faktor rreziku për shumë gjendje. Në Shtetet e Bashkuara, afërsisht 112,000 vdekje në vit lidhen drejtpërdrejt me obezitetin, dhe shumica e këtyre vdekjeve janë te pacientët me BMI mbi 30. Pacientët me BMI mbi 40 kanë një jetëgjatësi të reduktuar. Obeziteti gjithashtu rrit rrezikun e zhvillimit të një sërë sëmundjesh kronike, duke përfshirë këto:

Obeziteti dhe mbipesha dhe 6 shkaqet me te zakonshme - cibo.al - Recetat gatimi, jo vetem pasta.
  • Rezistenca ndaj insulinës . Insulina është e nevojshme për transportin e glukozës në gjak (sheqerit) në qelizat e muskujve dhe yndyrës (të cilat trupi i përdor për energji). Duke transportuar glukozën në qeliza, insulina mban nivelet e glukozës në gjak në intervalin normal. Rezistenca ndaj insulinës (IR) është gjendja në të cilën zvogëlohet efektiviteti i insulinës në transportimin e glukozës (sheqerit) në qeliza. Qelizat yndyrore janë më rezistente ndaj insulinës sesa qelizat e muskujve; Prandaj, një shkak i rëndësishëm i rezistencës ndaj insulinës është obeziteti.
  • Pankreasi fillimisht i përgjigjet rezistencës ndaj insulinës duke prodhuar më shumë insulinë. Për sa kohë që pankreasi mund të prodhojë mjaftueshëm insulinë për të kapërcyer këtë rezistencë, nivelet e glukozës në gjak mbeten normale. Kjo gjendje e rezistencës ndaj insulinës (e karakterizuar nga nivelet normale të glukozës në gjak dhe nivelet e larta të insulinës) mund të zgjasë me vite. Pasi pankreasi nuk mund të vazhdojë më me prodhimin e niveleve të larta të insulinës, nivelet e glukozës në gjak fillojnë të rriten, duke rezultuar në diabetin e tipit 2 , kështu që rezistenca ndaj insulinës është një gjendje para diabetit .
  • Diabeti i tipit 2 (fillimi i të rriturve) . Rreziku i diabetit të tipit 2 rritet me shkallën dhe kohëzgjatjen e obezitetit. Diabeti i tipit 2 është i lidhur me obezitetin qendror; një person me obezitet qendror ka yndyrë të tepërt rreth belit të tij/saj (figura në formë molle).
Obeziteti dhe mbipesha dhe 6 shkaqet me te zakonshme - cibo.al - Recetat gatimi, jo vetem pasta.
  • Presioni i lartë i gjakut ( hipertensioni ) . Hipertensioni është i zakonshëm tek të rriturit obezë. Një studim norvegjez tregoi se shtimi në peshë priret të rriste presionin e gjakut tek gratë në mënyrë më të konsiderueshme sesa te burrat.
  • Sulmi në zemër . Një studim prospektiv zbuloi se rreziku i zhvillimit të sëmundjes së arterieve koronare u rrit tre deri në katër herë tek gratë që kishin një BMI më të madh se 29. Një studim finlandez tregoi se për çdo 1 kilogram (2.2 paund) rritje të peshës trupore, rreziku i vdekjes nga Sëmundja e arterieve koronare është rritur me 1%. Në pacientët që kanë pasur tashmë një atak në zemër, obeziteti shoqërohet me një gjasë të shtuar për një atak të dytë në zemër.
  • Kanceri . Obeziteti është një faktor rreziku për kancerin e zorrës së trashë tek burrat dhe gratë, kancerin e rektumit dhe prostatës tek burrat dhe kancerin e fshikëzës së tëmthit dhe mitrës tek gratë. Obeziteti gjithashtu mund të shoqërohet me kancerin e gjirit , veçanërisht në gratë pas menopauzës . Indet dhjamore janë të rëndësishme në prodhimin e estrogjenit dhe ekspozimi i zgjatur ndaj niveleve të larta të estrogjenit rrit rrezikun e kancerit të gjirit .

Çfarë mund të bëhet me obezitetin?

Shumë shpesh, obeziteti nxit një dietë të sforcuar me shpresën për të arritur “peshën ideale të trupit”. Një sasi e caktuar e humbjes së peshës mund të arrihet, por pesha e humbur zakonisht kthehet shpejt. Shumica e njerëzve që humbin peshë e rifitojnë peshën brenda pesë viteve. Është e qartë se duhet gjetur një trajtim më efektiv dhe afatgjatë për obezitetin.

Ne duhet të mësojmë më shumë për shkaqet e obezitetit dhe më pas duhet të ndryshojmë mënyrat se si e trajtojmë atë. Kur obeziteti pranohet si sëmundje kronike, do të trajtohet si sëmundje të tjera kronike si diabeti dhe presioni i lartë i gjakut . Trajtimi i obezitetit nuk mund të jetë një “rregullim” afatshkurtër, por duhet të jetë një proces i vazhdueshëm gjatë gjithë jetës.

Obeziteti dhe mbipesha dhe 6 shkaqet me te zakonshme - cibo.al - Recetat gatimi, jo vetem pasta.

Trajtimi i obezitetit duhet të pranojë se edhe humbja modeste e peshës mund të jetë e dobishme. Për shembull, një humbje modeste e peshës prej 5%-10% të peshës fillestare dhe mirëmbajtja afatgjatë e asaj humbje peshe mund të sjellë përfitime të rëndësishme shëndetësore, duke përfshirë:

  • presioni i ulët i gjakut;
  • ulje e niveleve të kolesterolit në gjak ;
  • rreziku i reduktuar i diabetit të tipit 2 (fillimi i të rriturve) (Në Studimin e Shëndetit të Infermierëve, gratë që humbën 5 kilogramë peshë ulën rrezikun e diabetit me 50% ose më shumë.);
  • ulje e mundësisë së goditjes ;
  • ulje e komplikimeve të sëmundjeve të zemrës ;
  • ulur vdekshmërinë e përgjithshme.

Nuk është e nevojshme të arrihet një “peshë ideale” për të nxjerrë përfitime shëndetësore nga trajtimi i obezitetit. Në vend të kësaj, qëllimi i trajtimit duhet të jetë arritja dhe mbajtja e një “peshe më të shëndetshme”. Theksi i trajtimit duhet të jetë përkushtimi ndaj procesit të një jetese të shëndetshme gjatë gjithë jetës , duke përfshirë të ushqyerit më me mençuri dhe rritjen e aktivitetit fizik.

Cili është roli i dietës në trajtimin e obezitetit?

Qëllimi i parë i dietës është të ndalojë shtimin e mëtejshëm të peshës. Qëllimi tjetër është të vendosni objektiva realiste për humbje peshe. Ndërsa pesha ideale korrespondon me një BMI prej 20-25, kjo është e vështirë të arrihet për shumë njerëz. Kështu, suksesi është më i lartë kur një objektiv vendoset të humbasë 10%-15% të peshës bazë në krahasim me 20%-30% ose më shumë. Është gjithashtu e rëndësishme të mbani mend se çdo reduktim i peshës në një person obez do të rezultonte në përfitime shëndetësore.

Obeziteti dhe mbipesha dhe 6 shkaqet me te zakonshme - cibo.al - Recetat gatimi, jo vetem pasta.

Një mënyrë efektive për të humbur peshë është të hani më pak kalori. Një kile është e barabartë me 3500 kalori. Me fjalë të tjera, ju duhet të digjni 3500 kalori më shumë se sa konsumoni për të humbur 1 kile. Shumica e të rriturve kanë nevojë për 1200-2800 kalori në ditë, në varësi të madhësisë së trupit dhe nivelit të aktivitetit për të plotësuar nevojat e trupit për energji.

Nëse e kaloni atë tas me akullore, atëherë do të jeni një e shtata e rrugës për të humbur atë kile! Humbja e 1 kile në javë është një mënyrë e sigurt dhe e arsyeshme për të hequr kilogramët e tepërt. Sa më e lartë të jetë pesha fillestare e një personi, aq më shpejt ai/ajo do të arrijë humbjen e peshës. Kjo ndodh sepse për çdo 1 kilogram (2.2 paund) peshë trupore, nevojiten afërsisht 22 kalori për të mbajtur atë peshë.

Pra, për një grua që peshon 100 kilogramë (220 paund), atij ose asaj do t’i duheshin rreth 2200 kalori në ditë për të ruajtur peshën e tij ose të saj, ndërsa një personi që peshon 60 kilogramë (132 paund) do të kërkonte vetëm rreth 1320 kalori.

Obeziteti dhe mbipesha dhe 6 shkaqet me te zakonshme - cibo.al - Recetat gatimi, jo vetem pasta.

Nëse të dy do të hanin një dietë të kufizuar me kalori prej 1200 kalorish në ditë, personi më i rëndë do të humbiste peshë më shpejt. Mosha është gjithashtu një faktor në shpenzimin e kalorive. Shkalla metabolike priret të ngadalësohet me kalimin e moshës, kështu që sa më i vjetër të jetë një person,aq më e vështirë është të humbësh peshë.

Ka polemika në lidhje me karbohidratet (dietë me pak karbohidrate) dhe humbjen e peshës. Kur karbohidratet janë të kufizuara, njerëzit shpesh përjetojnë humbje të shpejtë të peshës fillestare brenda dy javëve të para. Kjo humbje peshe është kryesisht për shkak të humbjes së lëngjeve. Kur karbohidratet shtohen përsëri në dietë, shpesh ndodh shtimi në peshë, thjesht për shkak të rifitimit të lëngjeve.

Dietat e tjera si dietat me pak yndyrë tregojnë të gjitha një model të ngjashëm të humbjes së peshës që është e vështirë të ruhet nëse nuk ka ndryshime shtesë të përgjithshme të stilit të jetesës.

Udhëzime të përgjithshme diete për arritjen dhe (po aq e rëndësishme) mbajtjen e një peshe të shëndetshme

Një dietë e sigurt dhe efektive për uljen e peshës dhe mirëmbajtjen afatgjatë duhet të përmbajë ushqime të ekuilibruara dhe ushqyese për të shmangur mangësitë e vitaminave dhe sëmundjet e tjera të kequshqyerjes. Hani më shumë ushqime ushqyese që kanë “dendësi të ulët të energjisë”. Ushqimet me densitet të ulët energjie përmbajnë relativisht pak kalori për njësi të peshës. Shembuj të ushqimeve me energji të ulët përfshijnë perimet, frutat, mishin pa dhjamë, peshkun, drithërat dhe fasulet. Për shembull, mund të hani një sasi të madhe selino ose karota pa marrë shumë kalori.

Obeziteti dhe mbipesha dhe 6 shkaqet me te zakonshme - cibo.al - Recetat gatimi, jo vetem pasta.

Hani më pak “ushqime të dendura me energji”. Ushqimet me energji të dendur janë të pasura me yndyrna dhe sheqerna të thjeshta. Në përgjithësi, ato kanë një vlerë të lartë kalori në një sasi të vogël ushqimi. Qeveria e Shteteve të Bashkuara aktualisht rekomandon që një dietë e shëndetshme duhet të ketë më pak se 30% yndyrë. Yndyra përmban dy herë më shumë kalori për njësi peshë sesa proteina ose karbohidrate.

Shembuj të ushqimeve të dendura me energji të lartë përfshijnë mishin e kuq, të verdhat e vezëve, ushqimet e skuqura, ushqimet e shpejta me yndyrë/sheqer, ëmbëlsirat, pastat, gjalpin dhe salcat e sallatës me shumë yndyrë. Gjithashtu reduktoni ushqimet që ofrojnë kalori, por shumë pak ushqim , si alkooli , pijet joalkoolike jo dietetike dhe shumë ushqime të paketuara me kalori të lartë.

Rreth 55% e kalorive në dietë duhet të jenë nga karbohidratet komplekse. Hani më shumë karbohidrate komplekse si orizi i zi, bukë me drithëra të plota, fruta dhe perime. Shmangni karbohidratet e thjeshta si sheqernat e tavolinës, ëmbëlsirat, donutët, ëmbëlsirat dhe kiflet. Reduktoni konsumimin e pijeve joalkoolike jo dietike, këto pije freskuese me sheqer janë të ngarkuara me karbohidrate të thjeshta dhe kalori. Karbohidratet e thjeshta shkaktojnë lirim të tepërt të insulinës nga pankreasi, dhe insulina nxit rritjen e indit dhjamor.